Digitální beton vstupuje do údolí u Ralska. Bývalá škola se promění díky 3D tisku

Digitální beton vstupuje do údolí u Ralska. Bývalá škola se promění díky 3D tisku

21. 10. 2023   Daniel Pohl

Opuštěné údolí uprostřed lesů nedaleko Ralska se stane parkem pro rekreaci. První tamní architektonická realizace vznikne unikátní technologií digitálního betonu. Projekt přeměny někdejší německé školy, která bude sloužit kulturním a společenským aktivitám, představili jeho tvůrci na pražském Designbloku.

Osamocená budova německé školy v lesích u Ralska zůstává poslední připomínkou zaniklé obce Jabloneček. Oblast byla dlouhou dobu vojenskou zónou a frekventované cesty se jí vyhýbaly. Před více než deseti lety získali tyto pozemky developeři Serge Borenstein se Stanislavem Ludvíkem a rozhodli se dát opuštěnému údolí novou, rekreační funkci, a vrátit tak do něj život.

Vedle nadstandardních wellness služeb uprostřed divoké přírody sázejí investoři na ojedinělý architektonický koncept. Jeho podobu proto svěřili studiím, která patří v Česku k těm nejzajímavějším a která si svou tvorbou v posledních letech vybudovala renomé progresivních architektů také v zahraničí. Tento creme de la creme současné mladé české architektury tvoří Chybík-Krištof, Formafatal, Kogaa, Mjölk architekti a krajinářský atelier Partero. Startovací projekty bude realizovat technologií digitálního betonu společnost So Concerte založená Sergem Borensteinem a umělcem Federicem Díazem. První připravovanou realizací nového Jablonečku je právě projekt německé školy.

Nejvyšší tištěná budova

Záchrana objektu německé školy je symbolickým přemostěním z minulosti. Historická fasáda dominuje pohledu od příjezdové cesty a vítá příchozí. Co se však odehrává za ní, předběhne technologicky i esteticky obdobné projekty široko daleko ve střední Evropě.

Historický objekt ožije s novým tělem vytvořeným robotickou fabrikací. Z původní německé školy se zachovává pouze vstupní fasáda se štuky, reminiscence na charakter historické stavby. Do rámce jejího obvodového zdiva se vkládá dům nový, realizovaný technologií digitálního betonu. Svou výškou přes tři patra, tedy přibližně 16 metrů, by se měl stát v současnosti asi nejvyšší tištěnou budovou u nás. Na její podobě pracují architekti ze studia Formafatal společně s odborníky na technologii robotické fabrikace ze společnosti So Concrete a se statiky ze společnosti SHP.

Co je digitální beton

Digitální beton je označení pro technologický postup, při kterém je designový návrh konkrétního záměru výpočetními programy optimalizován tak, aby se minimalizovalo využití materiálu, a přitom zůstaly plně zachovány estetické, funkční a statické vlastnosti. Následně je vybrána receptura pro betonovou směs a celý projekt je roboticky fabrikován. Digitální beton vyniká vysokou efektivitou výroby, velkou tvarovou variabilitou a možností zásadně snížit dopady na životní prostředí díky strojové přesnosti nanášení materiálu a minimalizaci jeho potřeby.

Diagonální konstrukce

„Naším záměrem bylo, aby si nový objekt řekl o svůj tvar tak trochu sám. Určujícími parametry byly podoba původního domu a technologie digitálního betonu, kterou se vsazený dům realizuje,“ vysvětluje Katarína Varsová, senior návrhář interiérů ze studia Formafatal.

„Pro nás jako architekty je zkoušení nové technologie nesmírně zajímavé. Variabilita digitálního betonu umožňuje nekonečno kreativních obměn základní struktury podle různých parametrů, jako je například prostupnost světla nebo požadavky na statiku,“ doplňuje ji architekt Jan Roučka z téhož studia. „Protože jsme nechtěli navrhnout konvenční halový objekt, hledalo se řešení staticky funkční a zároveň esteticky působivé. Nosnou konstrukci proto řešíme atypicky diagonálně. Na ni pak bude kotvena unikátní fasáda složená z kosočtvercových panelů, jejichž tvar je odvozen od sklonu střechy původního objektu.“

Nová stěna za původními okny

Fasádní panely se pro výrobu optimalizují tak, aby se minimalizovalo množství použitého materiálu. Po obvodu panelu, kde je řešeno kotvení na nosnou konstrukci, bude plocha plná, směrem do středu se bude zeštíhlovat s využitím rastru. Právě práce s rastrem tvoří v celkovém vyznění fasády unikátní estetiku stavby. Podoba vzoru a jeho hustota se řeší pro jednotlivé části domu v závislosti na praktických potřebách interiéru.

„Tištěný betonový dům je z jedné strany obklopen fasádou původní německé školy, ze které vyhřezává ven. Propojení obou forem podporují průhledy. Přes stará okna vidíme novou stěnu, a naopak z nově vsazené průsvitné vestavby tušíme, díky světlu pronikajícímu původními okny, tvarování fasády historické. Vizuálně subtilní betonová schránka chrání vysoký otevřený, pocitově difuzní prostor. Ke katedrálnímu dojmu přispívá perforace fasády v kombinaci se sklem,“ říká Varsová.

Součástí vnitřního členění jsou schodiště a platformy, které umožní pozorovat třeba sochařský objekt nebo performance probíhající v otevřeném výstavním prostoru. Skrze průzory ve fasádě se otevřou výhledy do údolí. Dům bude sloužit prezentaci umění a specifickým akcím šitým na míru prostoru. Kulturně společenské aktivity a unikátní architektura německé školy mají přitáhnout pozornost k postupně vznikajícímu parku fyzické a duševní rekreace v „divočině“ nedaleko Prahy.

„Vývoj fasády představíme společně se So Concrete na Designbloku. Jednotlivé dílce fasády budou prefabrikovány ve výrobní hale So Concrete a v následujících měsících sestaveny na místě v Jablonečku,“ uzavírá Katarína Varsová.