Skončí autobusové nádraží Florenc? O jeho budoucnosti rozhodne studie

Skončí autobusové nádraží Florenc? O jeho budoucnosti rozhodne studie

15. 6. 2025   Anežka Čermáková

Náměstek primátora pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček rozpoutal veřejnou debatu o budoucnosti autobusového nádraží na Florenci. Na sociální síti X se občanů zeptal, zda si přejí, aby terminál zůstal v centru města, nebo by uvítali jeho přesun na okraj Prahy. Mezi důvody pro možnou změnu zmínil například zbytečné časové ztráty cestujících v dopravních zácpách či emisní zátěž v centru metropole. Přesto s nádražím na Florenci nadále počítá i územní plán.

„Zřízení centrálního terminálu mimo centrum, v blízkosti rychlostní komunikace a MHD, je model, který se osvědčil v řadě evropských měst. Touto cestou by se potenciálně mohla vydat i Praha. Nabízí se například lokality jako Smíchov, Zahradní Město – budoucí křižovatka vysokorychlostní železnice – nebo Roztyly,“ uvedl Hlaváček na síti X. Podle něj je zároveň důležité věnovat pozornost i terminálům na okraji města, jako jsou Zličín nebo Černý Most.

„Obecně platí, že velká evropská města ustupují od myšlenky přivádění dálkové autobusové dopravy do vnitřního centra,“ vysvětlil Hlaváček. Hlavním důvodem jsou podle něj nejen zácpy a vysoké dopravní zatížení, ale i nepohodlí pro samotné cestující. Zároveň však dodal, že město nechce rozhodnutí uspěchat. Aktuálně zpracovává odbornou studii, která má posoudit, zda má smysl, aby dálkové autobusy i nadále zajížděly do centra. „Momentálně čekáme na první analýzy a ty budou určující pro další postup,“ uvedl.

Autobusový terminál na Florenci slouží dálkovým a mezinárodním spojům už od června 1948. Jeho význam ještě vzrostl v květnu 1974, kdy se v jeho blízkosti otevřela stanice metra linky C, tehdy končící na Kačerově. S rostoucím provozem v pražských ulicích se však situace zhoršuje – v posledních dvou desetiletích tráví dálkové autobusy a jejich cestující při průjezdu městem často desítky minut v kolonách.

Florenc je stále součástí územního plánu

Terminál Praha Florenc nicméně zůstává součástí územního plánu. „Pokud se ukáže, že má smysl zachovat nádraží na Florenci i do budoucna, máme k tomu všechny potřebné nástroje. Jeho existence je zanesena v územním plánu a předem jsme ji zohlednili i v plánovací smlouvě s investorem,“ vysvětluje Hlaváček. Tímto investorem je společnost Penta Real Estate.

Důvěru si projekt Florenc 21 získává také mezinárodní architektonickou soutěží.Důvěru si projekt Florenc 21 získává také mezinárodní architektonickou soutěží. | Penta Real Estate

Penta koupila parcelu s nádražím a přilehlými pozemky v roce 2023 a připojila je k území u Masarykova nádraží, kde už vybudovala kancelářský komplex Masaryčka. Celé rozlehlé území dnes tvoří klíčovou část jejího rozvojového projektu.

V listopadu loňského roku vyhlásila Penta ve spolupráci s hlavním městem a městskými částmi architektonickou soutěž na podobu čtyř bloků mezi magistrálou a autobusovým nádražím. Mezinárodní soutěž vzbudila mimořádný zájem – přihlásilo se 157 architektonických týmů ze 33 zemí a tří kontinentů. Porota v čele s renomovaným německým architektem Stefanem Behnischem vybrala do druhého kola 25 ateliérů. Vítězné návrhy budou oznámeny v říjnu.