Finále po 15 letech. Praha hlasuje o zásadní změně, která otevře Žižkov developerům

Finále po 15 letech. Praha hlasuje o zásadní změně, která otevře Žižkov developerům

24. 4. 2025   ČTK

Pražští zastupitelé ve čtvrtek projednají změnu územního plánu pro Nákladové nádraží Žižkov a související smlouvy s developery. Na programu mají také nákup domu v Holešovicích pro zřízení střední školy nebo rozdělení sportovních dotací. Opozice bude chtít řešit kapacity středních škol či údajné užívání služebního vozu náměstkem primátora Zdeňkem Hřibem (Piráti) pro sněmovní kampaň.

O pořizování změny územního plánu pro žižkovské nákladové nádraží rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování začalo v roce 2010. Jedná se o dosud největší změnu územního plánu v Praze, která umožní bytovou výstavbu pro až 20 tisíc obyvatel. Současně budou zastupitelé hlasovat o takzvaných kontribucích od developerů, kteří na pozemcích hodlají stavět, v celkové hodnotě zhruba 1,35 miliardy korun.

Zastupitelé budou jednat také o odkupu firmy, která vlastní budovu v Přívozní ulici v Holešovicích. Magistrát za ni plánuje zaplatit 410 milionů korun, následně chce společnost zrušit a získat nemovitost do přímého vlastnictví města. Magistrát již nedaleko koupil jiný objekt, oba chce konvertovat na jedno gymnázium s lyceem. Dále je na programu rozdělení zhruba 466,2 milionu korun na dotacích na sport.

Původně měli zastupitelé hlasovat také o výměně na pozici radního pro kulturu, kde měl Jiřího Pospíšila vystřídat Tomáš Slabihoudek (oba TOP 09). Pospíšil, který chce ve vedení města skončit z osobních důvodů, je také primátorovým náměstkem, do této funkce měl místo něj nastoupit radní Michal Hroza (TOP 09). Výměnu však odmítli podpořit Piráti s tím, že vyžaduje změnu koaliční smlouvy a partneři ze Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) blokují pirátské návrhy vycházející z koaličního prohlášení.

Opoziční ANO podle šéfa pražské buňky hnutí Ondřeje Prokopa navrhne na program jednání body týkající se údajného zneužívání magistrátního vozu k pirátské sněmovní kampani náměstkem Hřibem nebo neřešení restrukturalizace dopravního podniku. Praha Sobě pak chce podle svého předsedy Adama Scheinherra řešit fakt, že se podle nich prakticky nezvýšila kapacita středních škol, nebo navrhnout opatření pro snížení prašnosti v ulicích.